"Tervezgets" :)2012.01.23. 11:59, NorinAudrey
Akkor, me a szneti „teendlista”, amit megprblok az adott tantrgyakbl megcsinlni… a sznetet igyekszem mindig arra hasznlni, hogy azon tl, hogy nem aggdok, ptlom az esetleges elmaradsokat – ami kiderlt, hogy tbb is van, mint gondoltam (a szorgalom ngyesbl kiindulva).
Angol: szneti hzinak fggsgekrl szl kt rdekes cikket kell tallni, ezt mr elkezdtem tegnap csinlni, de mg csak gy sajt szrakoztatsra olvastam, semmi komolyan jt nem talltam mg. s meg kne venni a nyelvvizsga felkszt knyvet, szerintem megtalltam, de bartnmmel fogunk egytt gyakorolni, gyhogy tle is megerstst krtem. Ha meglesz, akkor meg el kell kezdeni.
Biolgia: van mg anyag, ami nincs kirva, azt ptolni kne, meg valahogy csoportostani a dolgokat, hogy egszben lssam… itt taln ez hinyzik, ezrt sikerlt rosszul a tmazrm.
Fizika: kt hzim mg maradt (kett mr ksz), azokat meg kne csinlni szpen, a lehet legegyszerbb mdon, mert majd bartnmmel is meg akarom csinltatni, ahhoz nekem meg muszj teljesen rtenem. Meg gyakorolni szeretnk, htha attl n a sebessgem…
Fldrajz: szintn van mg kirsi hinyossgom, meg az utols nhny anyagot (mondjuk a kolajorszgoktl) szeretnm alaposan megtanulni. Az a baj, hogy fogalmam sincs, honnan lesz majd egyszer tmazr. Egyelre elszedem a knyvemet is, htha az segt.
Francia: itt most inkbb csak olvasni, meg ilyesmit kne, hogy ismteljek, szinten tartsak (n kpes vagyok egy ht alatt felejteni). Meg elkezdenm a Nagy Igeragozsi Gyjtemnyemet (gy, nagybetkkel :) ), ami bartnm tlete alapjn kszl, elkszteni.
Irodalom: kell j mappa (a rgi eltnt…), meg a hzit is ki akarom szpen rni, most megint hozz kell szoknom, hogy ideiglenesen ms tanrunk van – mg egy vagy kt hnapig. Komolyan, a vgn mg megtanulok alkalmazkodni (igen, ez egy elg bna vicc volt).
Kmia: ezt most nagyon alaposan kell, sznet utn dolgozat, s ahogy itthon mondtam, csillagos ts flt akarok… muszj bebizonytani magamnak is, hogy tudom, mert klnben el fogok vele szni… Nem olyan nagy anyag, ki fogom rni krtykra a vegyleteket, meg az egyenleteket is rendesen megtanulom vgre.
Matematika: nemrg rtunk, gyhogy ebbl most mg azt hiszem csak egy anyagot kne kirni, kidolgozni hozz a pldkat, ez nem lesz annyira nehz.
Mdia: 19-n volt tmanap, gyhogy azt szeretnm kirni, mg mg emlkszem r, meg a cikkeket egyelre nyomtatni s alhzogatni, rendesen megtanulni mg nem fogom, mert kt hnap alatt igen knnyen elfelejtenm, s akkor lesz belle dolgozat.
Nyelvtan: a lapot, amit kaptunk s nem fejeztnk be, megcsinlom, de most valahogy lebegnk, az anyag mr ki van rva, de megint alig volt rnk… Elvileg mondjuk ezeket tudom. Az a baj, hogy csak elvileg.
Trtnelem: sznet utni szerdn dolgozat, de mg nincs meg hozz az anyagom… valsznleg ezt sznet utni kt napban fogom tanulni, addig meg elolvasom a knyvben s a borzalmas fzeti jegyzetemben, mondjuk csaldft mr tudok rajzolni. Az a baj, hogy pontosan azt sem tudom, hogy mi kell, mert elvileg Aranybulla s tatrjrs, de nem tudom, hogy akkor most az rpdhz kihalsa ide tartozik-e, mert azt is vettk.
nek: sznet utnra tabl kell Mozart letrl, mi bartnmmel csinlunk ketten (a tbbi csoport nagyobb, de neknk szerintem gy is tkletes), s nagyon szpre szeretnnk, szval mg a pnteki tallkozsunk eltt valsznleg keresek hozz itthoni knyvekbl, htha tallok valami jt.
+1: Matek tbor: sznet utni htvgn rgtn tbor, mg van, amit nem rtam ki, azt kne, meg a hzikkal elkezdeni trdni… a jv hetem igencsak zsfolt lesz, de majd igyekszem valamikorra esetleg a tbbiekkel is megbeszlset szervezni… htha.
Ht, nagyjbl ennyi, majd kiderl, mire jutok. :) Szeretnm a jobb jegyeket, de nem tudom, elg lesz-e, ha ezt megteszem. Majd beszmolok, hogy sikerlt.
Hogy NE tanuljak?2012.01.23. 11:06, NorinAudrey
szintn mg nem jutott eszembe, hogy errl is rjak, pedig mr rg ta foglalkoztat, s - br igyekszem az indulatokat kikszblni - zavar is, hogy ennyire nem ltjk a helyzet valdisgt.
Persze els sorban nem a tanulsrl van sz, de a tbbi dolog mr tl szemlyes, tlzottan msok letbe mlyed lenne ahhoz, hogy egy nyilvnos blog kereteibe belefrjen; ezrt errl most nem is rnk.
(Valahol kicsit paradoxnak tnik, hogy n rok ilyen bejegyzst, akinek a szorgalmt ppen ilyesmirt rtkeltk le; de tudom, hogy nlam „hol van a hiba a kszlkben”, a vgn ki is trek r.)
Ellenben a tanulsrl igen, mert ht tanulni tudjuk, hogy lehet jl s rosszul. Ha jl tanulsz, akkor x id alatt elsajttod megfelel szintre, ha rosszul, akkor x id sokszorosa alatt sem... Valahogy mintha a tanuls eredmnyessge hrom dologbl llna ssze: az alapok (rtem itt az elz tanulmnyokat + a tehetsget, azt, hogy „rll-e” az agyad), a rfordtott id, energia (szorgalom), s a tanulsi mdszer.
Nos, alapok vagy vannak vagy nincsenek. Azt, hogy a te agyad „relos” vagy „humnos” nagyon sokan szeretik hangoztatni (klnsen, aki ezzel a „kifogssal” rzi gy, hogy bizonyos dolgokat kptelen megtanulni), van is valsgalapja, valaki knnyebben ltja az sszefggseket, knnyebben kpes a leckket a valdi letre vonatkoztatni, mg msok jk az adatok, trtnetek megtanulsban; szerintem azrt mindannyian a kt oldal kpessgeinek (mr ha felttelezzk, hogy van kt oldal) bizonyos szint „keverkt” kapjuk. Szerintem, amikor tanulunk, flre kellene tennnk azt, hogy mihez rtnk, mihez nem - persze ez nekem se megy, nagyon sokszor eszembe jut, hogy ezt n „gysem rtem” vagy „gysem tudom megtanulni”, persze aztn mindig tovbbmegyek, de akkor sem hasznos a dolog... A sajt kpessgeinknek ismerete segthet is, ha pldul tudjuk, hogy trtnetet knnyen tanulunk meg, lehet meslni sszefggen a biolgit is. Ugyangy lehet - kell is - logikt tallni a trtnelemben, mirt tette azt az adott kirly, mit csinlhatott volna mg, melyiknek milyen elnye-htrnya lett volna? (pldul amikor a magyar kirlyok invesztitra harcba val llsfoglalsrl beszlnk) Ha tudod, hogy vizulis tpus vagy, rdemes megjelenteni a dolgokat, ha tudod, hogy halls utn jobban tanulsz, akkor egyrszt rezd szerencssnek magad, s figyelj rn, mert ott is mondjk a dolgokat, msrszt meg otthon is felolvasva tanulj.
A fent ltam „elz tanulmnyokknt” emlegetett terlet taln kicsit ingovnyosabb. Biztosan szembe tallkozott mr mindenki olyannal, hogy gy rezte, nem rt valamit, mert ez „tl nagy lps”. j lecke, ahol nhny sznak az rtelmt sem rtjk... Ilyenkor lehet, hogy az adott leckt, amiben hinyossgaid vannak nem tanultad, rgen tanultad (ez a legjobb eset taln, knnyebb feleleventeni), vagy nem tanultad elg alaposan. Tudjuk, hogy megfelel alapozs hinyban a hz sszedl, n ilyenkor mindig visszalapozok, az ember rzi, hogy hol bizonytalan - ez persze tbb idt vesz ignybe, fleg, ha sokszor tanultl rendszertelenl.
A rfordtott id egyrtelmnek tnik: le sem lsz, lelsz, de nhny perc utn („n ezt tudom”) eldobod (aztn kiderl, hogy mgsem tudod annyira), vagy megtanulod normlisan. Fizika tanrom szokta mondani: tanultad vagy MEGtanultad? A kett nylvn teljesen mst jelent. Azrt annyira mg sem egyrtelm, mert szmt, hogy mikor lsz le. Tmazr eltt tanulsz hrom napot gyakorlatilag alvs nlkl vagy minden anyagot megtanultl hsz perc alatt az adott lecknl? Lehet, hogy idben ugyanannyi jn ki, s mgis – tapasztalatok alapjn – a msodikkal jrsz jobban. Persze tismtelheted, t is kell ismtelned tmazr eltt, de rezhet klnbsg van akztt, hogy csak dolgozatra / felelsre / tmazrra tanulsz (illetve esetleg a hzit mg megrod), vagy mindig. Nekem is nehz volt tllni, de nagyjbl sikerlt, s n ltom az eredmnyt.
n mrni kezdtem a rfordtott idt, errl mr rtam v elejn, meg arrl is elg sokat, hogy mennyire vlt be. Azrt j szmomra ez a mdszer, mert gy koncentrltabban tanulok, s nem „szok el”, nem mondom, hogyha holnap trtnelem tmazr van, akkor nem rom ki a biolgia anyagot, mert amilyen szerencss vagyok, simn elfordulhat, hogy abbl meg felelek; s ha nem is, a sok ilyenbl sszeaddna, hogy a biolgia tmazr eltt se csinlok semmit. A vgn meg csomt tanulok, s semmi rtelme… Van mg, amin kne finomtani, amibl az adott id nem elg vagy mshogy kne beosztani, ezt a szoksos tervezgets bejegyzsben majd kitallom. (Flrertst eloszlatva: ha lejr az idm, de mg nem tudom a leckt, NEM hagyom annyiban! A tbbit is megcsinlom, s visszatrek r, szerencsre ilyen szinten az nkritikm inkbb a msik vglet.)
Azonban ez a mdszer nem mindenkinek j. Van, aki nem kpes koncentrlni a figyelmt ilyen egyszeren, s egy dlutnt l a knyvek felett. Persze ez sehogy sem clravezet, de nem szeretnk neki pldul „kifogst” adni azzal, hogy hsz percet mr lelt felette. Mindazonltal most arrl van sz, aki a bejegyzst ihlette, s lehet, hogy valahol mgis j lenne neki, mert gy pontosan lehet tisztzni a csaldja elvrst ezzel kapcsolatosan. rtsd: nagyon rossz az, ha az emltett helyzetben anyukd azzal jn oda t percenknt, hogy mit „szrakozol” a biolgival, amikor neked holnap trtnelem dolgozatod van. A vgn meg ha felelsz biolgibl ugyangy leszid, fggetlenl attl, hogy a fontosabbnak kikiltott trtnelem dolgokat milyen is lett. n ezekben a krdsekben nehezen, inkbb a msik oldalrl rkez tapasztalattal rendelkezem csak. n elss koromtl szemlyes srtsnek vettem gyakorlatilag, ha velem akartak tanulni, utlom, amikor valaki ll felettem (tanr esetben nincs vele bajom), nllan szerettem volna felfedezni a dolgokat, gy jobban meg is marad. Azta is csak akkor krek segtsget, hogyha mr nagyon remnytelen a helyzet, s gy rzem, minden lehetsges dolgot kiprbltam. A msik oldalrl azonban megtapasztaltam, Bernt nha jobban szereti, ha „llok felette” s segtek neki, de ott is vigyzni kell, hogy mit s mennyit. Sajt hibibl tanul az ember; mr ha abbl egyltaln tanul.
Aztn – amirl eredetileg rni akartam – az a tanulsi mdszer. Emltsszinten mr feljebb is rtam rla: a kpessgekhez alkalmazkod tanulsi mdszerekre hoztam pldt, illetve az „idmrs” technikt is rthetjk ide. Nem tervezem, hogy ide most konkrt praktikkat soroljak fel, nagyon sokan megtettk ezt mr elttem, s n is rengeteget kiprbltam, emltettem blogon bell is egy csomt, ha „kvettek”, taln mg emlkeztek rjuk. Ez a bejegyzs inkbb gy is a lehetsges buktatkra van kihelyezve.
Az els, s szmomra nagyon fontosnak titullt dolog taln nem is szervesen a mdszer rsze, inkbb olyasmi, ami segt vagy htrltat. s ez a motivcinak nevezett dolog. Egyszerbben: mirt tanulsz? Nylvn mindenkinek van valamifle motivcija, ha mr egyszer lelt. A legegyszerbb vlasz az, hogy azrt tanulok, mert kell. De ezen bell is elklnthet tbb csoport. Mondjuk azrt tanulok, mert ha nem, akkor holnap rossz jegyet kapok, ha meg tanulok, akkor jt (errl is rdekes lenne gondolkozni, hogy melyik jobb a kett kzl, de ltalban kz a kzben jrnak). Vagy azrt tanulok, mert a szleim mrgesek lesznek, ha rossz jegyet hozok haza – szerintem ez egyel lejjebbi szint. Vagy azrt tanulok, mert kell a tovbbtanulshoz, szksgem lesz r az letben. Azrt tanulok, mert nekem most ez a feladatom (ktelessgtudat). Vagy azrt tanulok, mert rdekel. Termszetesen az idelis az utols lenne, errl mr rtam egy j hossz bejegyzst v eleje eltt, ahol fejtegettem, mennyire j mg a Hildus koraknak, hogy tnyleg ragadnak rjuk a dolgok, s egyltaln nem rzik nygnek, mert rdekli ket. Nem, n sem vagyok ezen a szinten, csak szeretnk lenni, de tlzottan ersek a kls hatrol tnyezk, nekem NAGYON szmt, hogy milyen jegyet kapok – elssorban nem azrt, hogy az iskolban vagy itthon hogy ismernek el miatta (ltalban egy-egy rosszabb eredmnyt mindenki tolerl nekem), valahogy n tlzottan magamra veszem az ilyesmit. A nem megfelel jegynl rgtn keresem: mit nem csinltam elg jl? Rgtn vonatkoztatok, a jeggyel magamnak nem az adott pillanatnyi teljestmnyemet rtkelem, hanem a tudsomat, kpessgeimet, esetleg rgtn sajt magamat. s elrkeztnk oda, amirl grtem, hogy rni fogok: valahol ez az n tanulsom buktatja, ez a teljestmnykzpontsg. De ez legalbb mg bels motivci.
A motivcikat alapveten ez alapjn szeretem csoportostani: vannak a bels s a kls motivcik. Kls motivci az, hogyha az anyukd a matek kettesrt eltilt az internettl. Vajon ha egyszer mgsem tiltana el, ugyangy tanulnl? Itt van a kls motivcik buktatja – knnyen megsznnek, s te csak knyszert tnyezk miatt rezted fontosnak. Ha nincs knyszert tnyez (vagy megsznik szmodra a fontossga: mondjuk helyette akkor tvt nzel), nem rzed fontosnak. A bels motivcik, legyenek br a tanuls utni vgybl (rdekldsbl) fakadak, vagy a megfelels vgybl, vagy a jvbeli boldogulsrt, tapasztalataim szerint hatsosabbak. A hangsly azon van, hogy benned van, s magadat mg valamilyen szinten kpes vagy kontrolllni.
Amirl mg rni szerettem volna azzal egy kicsit visszakanyarodok a mdszerekhez. Mennyire htrltathat, ha rossz, neked nem megfelel mdszerrel tanulsz? Szerintem (helyesebben: eddigi tapasztalataim szerint) tbbet szmt, mint gondolnnk. Ezt most leginkbb termszettudomnyos trgyakra tudom vonatkoztatni, de azrt majd mindjrt megprblom a msikat is. Legyen mondjuk a plda elszr a fizika. Szerencsre nekem olyan fizika tanrom van, aki ezt az els perctl sulykolta belnk: gy tanulj, hogy rted. A fizikban vannak rszek ugyanis, amit meg kell tanulni. Meg kell tanulni, hogy munka ott van, ahol er hatsra elmozduls trtnik, meg kell tanulni az t esetet, ahogy kiszmolhatod (vagy ha tudsz vektort szorozni, akkor azt, hogy a kt vektort kell sszeszorozni), azt, hogy a jele a W, a mrtkegysge a J (= Nm) s nem vektormennyisg. Ezeken sokat nem lehet magyarzni, tudni kell s ksz. De amikor mr arrl beszlnk, hogy mi a feszltsg, tbb krds felmerl. Kicsit lehet, hogy a nlam alsbb osztlyokba jrknak ezek a pldk tl bonyolultak – elre is elnzst, de n most az elektromossgnl jrok, momentn ezt ltom a legjobban, a lnyeg gysem a magyarzsomon van most. Teht megtanulhatjuk (meg is kell tanulnunk) a szablyt, hogy UAB = WAB / q -> de ha tudod ezt a hrom bett, teht rts nlkl tanultad meg a kpletet, nagyon knny sszekeverni (erre most inkbb nem hozok pldt, nehogy a rosszat jegyezztek meg), elfelejteni. De ha mr tudod, hogy az egyes betk mit jelentenek, esetleg van mgtte konkrt htkznapi vagy ksrleti tapasztalatod, esetleg emlkszel r, hogy milyen pldnl hogyan kerlt el, sokkal knnyebb memorizlni… Ezzel arra akarok kilyukadni, hogy magolni hossztvon nem clravezet.
Vonatkoztathatom ezt a matekra is, eredetileg rszben arrl is szl. A mr emltett bartnm, akinek a tanulsi szoksait igencsak negatvnak rtkeltem (s nagyon zavar, mert br akarnk neki segteni, s tudnk is, a felttelek miatt nem vagyok kpes r), a mltkori matek tmazrnkra megtanulta az anyagot. n tudom, hogy megtanulta, kirta a fogalmakat (geometriai alapoknl jrunk nhny ttellel), a feladatokat is megcsinlta. Hrmast rt, nem is rtette igazn, hogy mirt. n taln akkor rtettem meg, amikor rvid idn bell matekon elkerlt egy szakasz harmadol pontjnak megszerkesztse. Volt egy ilyen feladatunk a tmazr anyagban, gondoltam visszautalok: prhuzamos szelk ttele. gy nzett rm, mint aki errl mg nem is hallott – pedig megtanulta a tmazrra. Mi lehetett a problma? Egyrszrl az, hogy hajlamos „varzsigeszeren” tanulni az ilyesmit, nem rtelemmel. Nekem le van rva a tisztzott pldnyomban „varzsigeknt” is, de a varzsignek minden szavt rteni kell: al lerajzolom, s sznekkel alhzogatom. Jellm, mi mivel s hogy arnyos, gy sokkal jobban megragad. A msik: lehet, hogy azt hisszk sokan, hogyha egy pldt egyszer megcsinltunk, az annyi. De ha mr valaki abban a helyzetben van, ahol mi voltunk, hogy volt x darab plda, amibl tudtuk, hogy a dolgozatban lesz, igazn megri azt az x darabot rendesen, tbbszr kidolgozni.
„Titkot” rulok el: nekem valamennyi elkpzettsgem, affinitsom mindig is volt a matekhoz, ez egy szerencse. Ha csak rn dolgozom, akkor ngyest vagy tst rok, ltalban a kett hatrn lebegek, az v nagy rsze radsul geometria, ami viszont nem tartozik a kedvenceim kz. De n nem ngyest szeretnk, hanem tst, teht elmondom, amit ennek az anyagnak a sorn kszltem: van geometris fzetem, oda az emlegetett mdon lertam a dolgokat, lerajzoltam, szneztem. Majd kidolgoztam a pldkat, ami az anyaghoz van, jra, amit rn mr megcsinltunk. Ha nem jtt ki, mg nem estem ktsgben; tli sznetben az SSZES tanknyvi pldt kidolgoztam jra, mg nem olyan szpen, az eredeti fzetembe. Itt volt, ami nem ment, azt jelltem, ksbb kiderlt, hogy annak egy j rsze nem is kellett a tmazrba. Amikor bejelentette a dolgozatot, szpen mappba is kidolgoztam a feladatokat. Kicsit sok tanulsnak tnik, fleg gy, hogy elvileg j vagyok matekbl, nem? De most gy reztem, hogy BRMIT krdez, azt tudni fogom, s tudtam is, egy pontot vesztettem a dolgozatban (az is fogalmazsi hiba volt). Szerintem aki 2,5-re llt matekbl, ugyanennyit kellene minimum tennie, s nla ez nem fl jegy javulst jelentene mondjuk, mint nlam, hanem krlbell azt, hogy ngyesre llna. gy mr valsznleg neki is megrn…
Lassan befejezem, de mg egy pldt szeretnk hozni, hogy olyan tantrgyat is emltsek, ami nekem zsigerbl sose ment: a trtnelem. ltalnos iskolban is ts aljn voltam (pedig akkor kitn volt a bizonytvnyom mindig), gimnziumba kerlve a hrmas-ngyes kztt lett jellemz, gy, hogy vgl megkaptam mindig a ngyest. Valahogy nehezen ll r az agyam, rn kptelen vagyok megfelelen jegyzetelni. Ebben a flvben hrom tsm volt csak trtnelembl sszesen. Hogy csinltam? Ht, bevallom, nem teljesen sajt erbl. A tanknyvnk elg rdekes, nem tudom hasznlni… elkrtem egy nagyon okos osztlytrsnm fzett, s lefnymsoltam az adott anyagot, nagyobb dolgozatok esetn tbb lpsben, kisdolgozatnl egyszer. Veszlyes dolog, mert gy dolgozatok kztt nem igazn tudtam az anyagot… lemsoltam itthon, sajt jegyzetet csinltam belle, s megtanultam. Szerencsre ami az vszm tanulst s trsait illeti, a trtnelem tanrom nagyon rendes, inkbb a „mesls” dolgokra helyezi a hangslyt, ami nekem j. gy teht gyakorlatilag ha nem lenne ez az osztlytrsnm (vagy nem lenne olyan rendes, hogy mindig klcsnadja a fzett), elg hamar visszazkkennk. De valahogy akkor is le kell rettsgiznem trtnelembl, ha nem a szvem cscske s nincs „rzkem” hozz, mint ahogy bartnmnek is le kell a jvben rettsgizni matekbl. Semmi sem lehetetlen.
Azt tudom mondani, amit szoktam: aki ezt vgigolvasta egy hs, s nem tudom, hogy volt trelme. :) A lnyeg az, hogy semmit se vegyen senki a szvre, amit itt rtam, az n olvasmnyaimbl, tapasztalataimbl tudok csak merteni, s SENKIT nem akarok hibztatni vagy felelssgre vonni azrt, mert nem elg jk a jegyei. Csak nhny dolgot szerettem volna megosztani, amivel taln knnyebb tanulni, meg azt szeretnm bemutatni, hogy semmi sem lehetetlen – kr beletrdni abba, ami neked sem elg j, azzal, hogy nincs tehetsged hozz.
Hmz sarok2012.01.22. 21:17, NorinAudrey
Oldalon alaktgattam: a kzmves sarokbl hmz sarok lett. :) Megprblom benne sszegyjteni az eddigieket - tizet talltam, de lehet, hogy volt mg... Ahol nincs fnykp, oda megprblok szerezni.
(Ha emlkeztek m mg valamire, amirl mesltem esetleg, szljatok!)
Szlinapom I.2012.01.22. 18:12, NorinAudrey
Szval igen, 20-n n is 16 lettem - sokan mondjk, tbbek kztt Anyu is, hogy ez a legjobb kor, ht, majd most kiderl. :) Megmutatnk itt most kt dolgot, amit kt kedves bartnmtl kaptam (majd csaldi-kpes bejegyzssel is jvk, gy tervezem):
Fanni rt tegnap e-mailt, s rajzolt egy gynyrt, karthauzi cicval s idzettel :) (Remlem nem baj, hogy ide is kiteszem! - kattintsatok r a nagyobb mretrt!)

Fruzsi rt egy gynyr blogbejegyzst (tnyleg a megknnyezs kategria - a lenti kpre kattintva elred), s a fent lthat fejlc is az mve. :) Br mr mondtam neked, mennyire rlk neki, azrt mgegyszer megprblom: gynyr, "norcsis", s hnapok ta gondolkozom, hogy a fejlckrdssel mi legyen, s br nem emltettem, te megoldottad a problmt. :) Tnyleg nagyon j, nem brok betelni vele!

Magyarzom a bizonytvnyom...2012.01.18. 15:00, NorinAudrey
Vgl mgis "nyafisabb" lesz ez a bejegyzs, mint eredetileg terveztem, de inkbb itt nyavalyogjak, mint mshol... nekem ez mr valahogy gy van, valami mindig van, ami nagyon zavar a bizonytvnyban (s lehetleg kiosztskor tudom meg), s ilyenkor arra nem is gondolok, hogy amgy rosszabbra szmtottam ms dolgokbl.
Ilyen volt most a szorgalom. De elszr inkbb megyek is sorban...
Van, amin sokat nem kell magyarzni, pldul amelyik tantrgybl csak tsm volt a flvben, ez most meglepen sok volt (szmomra meglepen legalbbis): irodalom, nyelvtan, trtnelem, angol, francia, nek. (6 db)
Van, ami mg ts s szintn j: matek (itt annyi, hogy az els jegyem 4 volt, a msik hrom 5, mondjuk msodik flvben rlnk a csak tsnek, mert tudom, s azon mlik, hogy ppen tudok-e koncentrlni), tesi (itt nagyon rendes volt a tanrn, hogy megadta, de egy tesi ngyest is tllnk - br gy jobban hangzik). (2 db)
Aztn vannak a ngyesek: fizika (ht ez elg rdekes sszettel lett... kptelen vagyok egy kisdolgozatot befejezni... a jegyeim: 4/5, 2, 4/5, 3, 4, 3/4, 4; s a kt tmazrm 5- s 4+. De a tanr r szerint mg lehet ts v vgre... szeretnk - msodik flvre mr van egy 5- kisdolgozatom - tbb idt kaptunk...), biolgia (ebbl 4/5, 5, 2/3-om volt, s az utols pont tz, akkor nagyon nem voltam topon, de v vgre mindenkppen tst szeretnk, mert fakultlni is ebbl fogok; az j flvet ts felelssel kezdtem, aminek rlk, hogy vgre megtanultam felelni), kmia (nem szerettem volna ngyest, de miutn: 2, 5, 4 a hrom jegyem, rljek, hogy ezt megkaptam... ebbl is tst szeretnk), fldrajz (ebbl megelgszem a ngyessel, az utols rpdolgozat kivtelvel pont ngyesre lltam, ami nekem j, mert eddig mindig 3,6-ra kaptam meg kb. - 4, 2, 5, 5, 3) (4 db)
s van egy darab hrmasom: a mdia. Ebbl rlhetek, hogy a hrmast megkaptam (1, 1, 1, 5, 4), v vgre egy ngyessel ki lennk bklve - mivel msodik flvben tmanapos mdink van, kt jegynk lesz + egynek szmtja a flvit, ha 3,5-re llok, akkor mr felfel kerekt, szval igyekezni fogok. (1 db)
A magatartsom ts lett, a szorgalmam ngyes. Mr emltettem, hogy ennek az utbbinak nem rlk tlzottan - bevallom, elszr nem is igazn rtettem. Merthogy ismerem az ltalnos tanulsi szoksokat, s tudom, hogy n sokkal tbbet tanulok, meg nem ra eltt msolok leckt, stb... Meg n tnyleg gy reztem, hogy jval tbbet s rendszeresebben tanulok, mint tavaly, s jobban is tudom a dolgokat... Meg tnyleg nem rtettem. Vglis megkrdeztem az osztlyfnkeimet, s a kettbl az egyik vlaszt el is tudom fogadni. (A msikban konkrtan annyi volt, hogy nekem nem lehetnek ilyen pocsk jegyeim, mert okos vagyok. Egyrsz nem hiszem, hogy brki az osztlyunkbl ne lenne okos... msrszt n ezekre szimpln rvgom, hogy akkor nem vagyok okos. Nagyon nem szeretem, ha azt mondjk, hogy az eszem miatt jobban kne tudnom, mert kvetkezik belle, hogyha mindent megprbltam s mgsem megy, akkor buta vagyok...) Szval a msik osztlyfnkm mondta, hogy tudja, hogy n tanulok, de mgsem olyanok a jegyeim, amilyennek kne lennie, azt mondta, hogy azrt lett ngyes, hogy tudjam, hogy valamit mg vltoztatni kne rajta.
Tudom, hogy utlatos dolog magunkat a msikhoz mrni... mert mindig csak azt ltom, hogy nekik mennyivel tbb szerencsjk van, mennyivel egyszerbben megkapjk az n jegyeimet / akr jobbat, mennyivel kevesebb erbefektetssel, mennyivel kevesebb aggdssal. s valahol tnyleg gy van, mert n mr tl sokat is aggdok rajta, pedig mindig mondom, hogy nem ez szmt, hanem hogy mit tudok - de a vgn lm, mgis szmt nekem a jegy is. s tnyleg van olyan az osztlyunkban, aki tele van hrmasokkal, van kettese is - s tudja azt mondani, hogy j a bizonytvnya, mert volt, amibl javtott (ha msbl meg egy csomt rontott is...). n mirt nem mondhatom ezt? Az n bizonytvnyom mirt nem lehet soha elg j?
s a vgt persze nem arra rtem, hogy a tanraimnak nem j tlem, vagy brmi ilyesmi... nekem mirt nem j? Mirt van, hogy ms meg tud elgedni a fizika kettessel is, amg nekem a ngyes is rossz? Persze tisztban vagyok vele, hogy vgl taln n profitlok belle tbbet - de akkor is nagyon rossz rzs. Mert jobbnak kell lennem msoknl, magamnl, mindenkinl... s hiba fogadom el ltszlag a bizonytvnyom, egy ilyen ngyes szorgalomnl derl ki, hogy mennyire nem fogadtam mg el... hogy pontosan miben/hogy akarok vltoztatni, hogy ennl jobb legyen, azt majd egy msik bejegyzsben fejtegetem inkbb.
Szerencsre ez mr csak ami az elkeseredettsgbl maradt, mert kzben mr kintttem a szvem nhnyszor, s mindenki megnyugtatott, hogy ismt csak tl komolyan veszem az ilyesmit... klnben is, csak flvi, klnben is, csak szorgalom, s klnben sem gy ngyes, hogy nem tanulok. De attl mg valahol nekem minsti, hogy mit gondolnak rlam... pedig n tnyleg annyira prblom - a baj az, hogy az egyetlen, amit a legrosszabb perceimben is fel tudok sorolni a sajt j tulajdonsgomknt, az ppen a szorgalmam. Mi marad, ha ez sincs? De egybknt tnyleg rendesek, amikor bartnmnek mesltem, hogy ngyes lettem szorgalombl, annyit mondott r, hogy "ezek hlyk". (Persze utna megmagyarztam, amit nekem magyarztak...) De valahol tisztban van vele, hogy pontosan mennyit is tanulok n, mennyi az a "sok", amibl remlhetleg most "mg tbb" lesz.
Egybknt ha mr adatok, akkor az tlagom: 4,53.
|