2011.08.23. 09:27, NorinAudrey
Trtnt egyszer, hogy a nyarals eltt kihisztiztem, hogy megkeressk a ddnagyapm franciaknyvt (mrmint amit rt). Igazi rgi, szntelen darab, de nagyon kreatvan megoldotta. Mivel az eleje kicsiknek szl, kpregny, de vannak utna talls krdsek, ksbb egyszerbb feladatok (pl. mondat kiegszts).
Szval megtalltam, olvasgattam, nyaralson pedig az egyik nap este - nem tudom milyen felindulsbl - Hildussal abbl olvastunk a magyar esti mese helyett. Meg onnantl minden nap, lvezte, prblta a kpek alapjn lefordtani a mondatokat, amit mondtam, franciul kvntunk j jszakt, szval gy tnt, bejvs a dolog. :)
Azta mondkzunk, beszlgetnk, felolvasom nmelyik termkrl neki is a francia szveget (ha megrt akrcsak egy szt is, nagyon rl!), satbbi. A ddnagypapm knyvt eltettk, s sznesre vltottunk, konkrtan egy francia nyelvtanulknak ksztett kpes szszedetre. Az anyagok tmnknt rendezettek, szval ppen kedvemre val.
Konkrtan ltalban a knyvet „csak” segdeszkznek hasznlom, megnzegetjk benne a kpeket, aztn meg jtszunk valamit, amivel megtanuljuk a szavakat. De ma pldul csak az n szkincsemnek segtett (mg nem tanultam ezt az „anyagot”), a fej rszeivel jtszottunk, vgigmondtuk franciul sokszor, aztn krdeztem, mutatta, elszr sorba, majd ssze-vissza… hihetetlenl lvezi az ilyesmit! :)
gy szeretem ltni, hogy mg lvezi a tanulst – jtknak tekinti, tle mg nem vette el ezt az iskola rendszere. Berntnl mr akrmennyire is prblok a lehet legmerszebb, legkevsb tanknyvszag mdon tantani, azrt mg mindig ott van a sz mumusa: tanuls.
Sokat gondolkozom rajta, hogy lehetne-e ez mskpp, s nyilvn lehetne, mert kell lennie alternatvnak, csak n mr nem ismerek egy olyat se, aki szvbl tanulna – tegyk fel az n koromban. Persze n pldul imdok brmilyen tantsi segdanyagot, mdszert olvasgatni – n gy szeretek tanulni, de valljuk be, ennek a jelenlegi iskolai tanulmnyaimhoz kze sincs. Nem, nem hiszem, hogy n azzal az rmmel tudnk jra tanulni, mint amivel Hildus, vagy brmelyik ms vods kpes, pedig k gy hihetetlenl fogkonyak mindenre. Bevallom, van, amelyikk a termszetrl mr jval tbbet tud nlam… :) Hajlamosak is m a szememre vetni.
Nmetl is szvesen tanultam, beszlgetve, jtszva, pedig n valsznleg iskolban mr sosem fogok, konkrt „clja” nincs is a dolognak. Teht lehet, hogy mg n is tudok gy tanulni…? Nehz krds, a vlasz is biztos tl bonyolult ahhoz, hogy n megtalljam. :)
Mieltt mg ktelkedntek: francit sem azrt „tantok” neki, mert n azt gondolom, hogy neki a jvje, vagy brmilye szempontjbl elengedhetetlen (az iskolban nyilvn nmet-angolos lesz), hanem azrt, mert lvezi, rdekli, s amit most megtanul, az mg az anyanyelvi „kzpontba” kerl az agyban, teht sokkal knnyebb lesz brmikor elhvni. A dolog aranyos oldala: Bernt is sokkal szvesebben hallgatja, ha franciul tanulunk, nem is rtem, mirt… :) Mondom n, hogy nehz egy ktelessg-, eredmnyorientlt rendszerben tanulni (engem pldul akrmennyire rdekelnek a dolgok, a tananyag fl hajolva csak arra tudok gondolni, hogy ezt valamikor szmon fogjk krni tlem – mi lesz, ha nem tkletesen tanulom meg?). De higgyk, hogy semmi sem lehetetlen!
Egybknt n mr biztosan gy tudok a legjobban tanulni, ha tantok, ltszik ez szmtalan pldbl (iskoln bell is), szval n mg direkt rlk is, ha valaki ott segtsget kr tlem, utna mr tuti nem felejtem el a dolgokat. Mondhatnm, hogy lehetne ez egy mdszer, de Bernt fejbe gy is tl sok mindent tuszkolok mr, egy tvesnek (bocsnat: egy t s fl vesnek – ovibl tudom, hogy ez milyen fontos klnbsg m!) mgsem magyarzhatok gimnazista anyagot, az azrt knnyen belthat… :)
Ehhez mg egy rdekessg: kb. tz ves koromig volt a szobmban az asztalomhoz kzel egy polc, ahova odaltettem az sszes babmat. Imdtam babzni, szval mindnek volt neve, stb. :) Na, amikor tanultam, akkor ket tantottam, hangosan magyarztam nekik. Volt m osztlynapl is, s napjban krlbell ngyszer lefeleltettem magam. :) Szval azt hiszem, ez a tants dolog nem egy j fellngols nekem, ugye, rtitek? :)
Na, azt terveztem, hogy itt befejezem, de sok gondolat kimaradt mg… nem tudom, mi jn le abbl, amit itt sokszor rok, de n hasznosnak tartom az iskolt. Szerencss voltam, mert az els kt vben remek tanrnm volt (ugyanakkor szerencstlen, jobb lett volna, ha ngy vig tud velnk lenni – de kt v utn kislnya szletett). Hiszek az iskolban.
Ugyanakkor hiszek abban is, hogy a gyermekek azzal az adottsggal szletnek, hogy tudnak s szeretnek tanulni. Szvjk magukba az ismereteket. Babaknt kzdttnk, hogy t tudjunk fordulni, hogy mszni kezdjnk, majd jrni, s akrhnyszor estnk el, sosem reztk terhesnek ezt a „tanulst”. Anyuknk meslt neknk a sznekrl, azokat is „megtanultuk”, mgsem hiszem, hogy a sznek emlegetse brkinek a keserves tanulsi perceket juttatn az eszbe (kivve az olyan elvetemlteket, mint n, akik hasznljk a sznes tanulsi mdszert – de persze akkor sem abban az rtelemben).
De mgis, amikor megkrdeznk egy tlag tzvest, hogy szeret-e tanulni, szereti-e az iskolt, az esetek kimagasl rszben nemleges vlaszt kapunk. Tudom, mert n szinte „csodabogrnak” szmtottam, hogy nem gy gondoltam – egy ideig valban az j ismeretek rdekeltek, aztn mr inkbb az elismers, amit kaptam. Ma is ez az egyik legnagyobb hajt erm, tudom, a negatv „elismerstl” flek, mg a pozitvra vgyok. Mirt van az, hogy szletsnk ta tanulunk, s mgis tehernek rezzk egy id utn ennek az intzmnyestett vltozatt?
Szerintem az is szp dolog, ahogy az elssknek a tant nni az vszakokrl mesl, szmolni tantja ket, tornztatjk az ujjaikat vele, sorelvlasztt rajzolnak a fzetbe… mondom, hogy remek osztlyfnkm volt az els kt vben, szp emlkek maradtak. Valahogy taln gy kpzelnm el az idelis iskolt…
Taln a mumus az rtkelsben van. n legalbbis gy ltom, nlam tudom, hogy a teljestmnyorientltsg sokban meghatroz volt – negatv irnyban. Az angol tanrnm (akit egybknt jelenleg az egyik legjobb pedaggusunknak tartok, valahogy jelkpezi nekem az idelissgot azzal, ahogyan ezekrl a krdsekrl gondolkozik) mondta neknk, hogy mindenfle v alatt szerzett jegy nlkl is pontosan tudja, hogy milyen rdemjegyet kapjunk v vgn, hol ll a tudsunk, mennyit haladtunk… Taln ezt kellene ltni mindenkinek.
Nem azt mondom, hogy rosszat tesz minden „felmr” – ahogy az elejn hvtuk ket, az rsbeli munkk, amiket beadunk, nyilvn fontosak – rszben a fejlds szempontjbl -, hogy a tanr tudja, hogy hol llnak a dikok. Nem mondhatom, hogy ez helytelen.
n csupn azt ltom krosnak, hogy gy neveljk a gyereket az iskolba val kszlsre: „mindjrt itt a dolgozat, ha nem tudod, egyest kapsz”. Az els krdsnk: milyen lett a bizonytvny? Hogy tanul a gyerek? Persze nha eszbe jut az embernek inkbb azt krdezni, hogy szereti-e a gyerek az iskolt, ami szmomra egy hasznosabb krdsnek tnik.
Nem hiszem, hogy a dolgozatokra, a felelsekre kellene igazn tanulni. Biztosan van mindenkinek olyan tanra (nekem szerencsre nem is egy – igyekszem hls is lenni), akinek az rin nem kell arra gondolnia, hogy ebbl dolgozat lesz, mert a tanr rdekesen magyarz, rdekli az anyag, olyasmiket felfedez, megrt, amit eddig nem. Pldul nagyon szeretem a biolgit, szerintem nem lehet gy lni a tanr r rin, hogy ne rdekeljen, amit magyarz, itthon is szvesen nekilk… Amg, s itt a hangsly: AMG nem a felelsrl van sz. Ott valahogy mindig azt rzem, hogyha rosszat mondok, megszgyenlk (sajnos nekem nincs meg, amit „alapmveltsgknt” emlegetnek), s ha egy krdsre – ami taln nem is szervesen a tananyag rsze – rosszul vlaszolok, akkor utna leblokkolok, s elvesztem az addigi dolgokat… s hiba tudom, mr gy rzem, hogy nem tudom… van ilyen, s ezt nyilvn van, aki ki tudja kszblni, de n sajnos (krlbell szztven okbl, ismertek) erre nem tudok kpes lenni.
Szval valban az osztlyzsrt kellene tanulni? Nem azrt, mert rdekes, fontos, s ha a tananyagot nem is hasznlod minden nap, fontos kszsgekre tehetsz szert ltala? Beltom, ez gy most olyan fellengzs, res frzisnak hat, de bele kell gondolni, hogy mi is a lnyeg valjban…
Sokszor magamon is szreveszem, hogyha „pniktanulok” (n gy nevezem az utols pillanatot, az utols napot is a tmazr eltt, de az utols sznetet vgkpp – n ezt rendkvl ellenzem, s a msodikat legtbbszr sikerl is kikerlnm, mst is prblok lebeszlni rla, rtelmetlen, csak az izgalomnak nem tesz jt… sajnos az utols nap az mg sokszor van), akkor dolgozat utnra az egsz kiesik a fejembl gy, ahogy volt. Akkor mgis mi rtelme? Megkapom az htott ngyes legaljt… vagy jobbat, vagy rosszabbat, a vgeredmny szempontjbl majdnem lnyegtelen. s mg mindig semmit nem tudok.
Ellenben ha valamit nem gy tanulok… tudjtok, milyen hangulatember tudok lenni, nha csak gy, dolgozat nlkl is huzamosabb idre nekilk egy tantrgynak, most mondani fogok egy szemlyes tapasztalatot is: ha jl emlkszem, hetedik osztlyban, az Ilisznl tanultuk az eposz visszatr elemeit (invokci, propozci, eposzi jelzk, stb.), akkor nekiltem, s egsz jl megtanultam. Ugye a m elemzsig hasznltam, az aktv memrimban volt, egyszer mg elvettem (Helysg kalapcsa), aztn krlbell egy vig semmi. Idn tanultuk az Odsszeit, ahol – egyrtelm okokbl – ismt kellett. Hihetetlen knny volt jra megtanulni, szerintem sszesen hromszor olvastam el, s tudom. (Tudom, msnl ez norml sebessg, nlam nem ilyen egyszer, elz alakalommal valsznleg kb. egy ra volt.)
Ezzel szemben vannak olyan anyagok (itt nem akarok konkrt pldt), ahol ez egyltaln nincs. Kilptem, elfelejtettem, mintha nem is lett volna, nincs szemlyes rdekeltsg, nincs viszonytsi pont… Minek tanultam meg? Hogyhogy minek? Ht az rdemjegyrt. – Ez itt a logikus vlasz.
Tudjtok, a problma megoldsnak els lpse a felismers. :) Szval ahol tudok, ezen igyekszem vltoztatni, gondoljatok bele, nlatok ez mennyire rvnyesl… mindenki maga ismeri fel a sajt tanulsi buktatit – j esetben.
Persze nem lenne megolds, ha eltrlnk az rdemjegyeket, szmonkrseket, korntsem lenne az. Bennnk van, mondjuk a gyereknek, teljestmnyorientltak vagyunk… nem a jegy a lnyeg, a jegy egy eszkz ezen vgyunk kielgtsre. A jegy megmutatja, milyen tanulk vagyunk, milyen „szlk”, ha jl tanul a gyerek, akkor jk, ha rosszul, akkor biztos valamit elrontottunk. Ezrt kemnyebbek lesznk, de a teljestmnyknyszer alatt a minimlis „igazi tanuls” is elveszik, ami valsznleg tbb ellenllst, s rosszabb jegyeket eredmnyez… nekem ez nagyon egy rdgi krnek tnik.
Sokszor veszekszem Bernttal, hogy a jegyeit nem mutatja be, elfelejti. Hiba tudom, hogy nem ez a fontos, n rzem, hogy tudja vagy nem, akrki akrmit mond, n tudom, hogy a ngyes angol milyen ngyes, mennyi tuds ll mgtte. De sajnos nem tehetem meg, hogy nem figyelek a visszajelzsekre – a fzetbe (tanr ltal) rt dolgokra, a figyelmeztetkre… figyelni kell, mert tudom, hogy mikor hgtam t tlzottan a rendszer hatrait.
Sarkalatos pont nlam a fzetbe rs… n mindenkinek belerok a fzetbe, mondhatnm rossz szoksnak is, de gy magyarzok, s jobban rlk, ha a fzetben lesz rgztve – akkor ha a tulajdonos visszalapoz, rti. Van, aki ezt nem tolerlja, nyilvn annl figyelek arra, hogy ne gy trtnjen, de akinl ez nem gy van, annl alkalmazom.
Berntnl ez nem problma, nmelyik tanrnl igen… azt megrtem, hogy baj, hogyha tveszem a gyerektl a tollat, mert fradt, s csak diktl (diszgrfia! Nehz megrteni m, hogy nehezebben r, mint msok, higgytek el, nekem sem a kedvenc program mg tbbet kzzel rni…), de azt nem rtem, hogy a tanrok (bocsssatok meg, most egy konkrt valakire rtem – n nem ismerem szemlyesen, nem is akarok szakot se rni, nem az a lnyeg) mirt mindig ott tallnak meg, ahol sz sincs leckrl? Bertam a gyerek fzetbe az rn rt (hasznlhatatlan) jegyzete utn az egyszer kpzsi szablyt, amit is rtett. Krdem n: mirt baj ez? Baj, hogy a gyerek vissza tud lapozni a szablyhoz, amit – sajnos valsznleg a koncentrci hiny miatt – nem tudott az rn szmra rtheten lerni? J lenne meghzni a hatrvonalat a dolgok kztt… Mirt mondja a tanrn, hogy tanuljon otthon a szl a gyerekkel, ha ennyi szabadsga sincs? rom n paprra, nem ezen van nyilvn a hangsly (br a papr elveszik, ez tny…), hanem magn a mentalitson. Szemlyes „kedvencem” az eset, amikor a gyerek nem rtette az rn a szablyt, megoldott egy munkafzeti feladatot hibsan, s lemsoltam a KNYV ELRENYOMTATOTT FELADATNAK SZVEGT, majd Bernt kitlttte helyesen. A tanrn megjegyzse, hogy a feladott hzi feladat nll munka. Nem a hzi feladatot oldottam meg, bocsnat…
J, j, tudom, ez most pufogs, elnzst is krek rte, de ezt akkor nem rtam le, pedig nagyon bntott, ezrt vagyok mg mindig ilyen mrges. Igazbl ezzel csak szemlltetni akartam ezt a csnya kettssget, s azt, hogy nincs alternatva… a gyerek CSAK kitn tanul lehet. Ha nem az, akkor ugye tantsuk mi (szl hibja), de gy, hogy azrt mgis a tanrnl maradjon a tants teljes lehetsge. Meg rjuk oda, hogy az nem a gyerek munkja, mert „tl bonyolult” szavakat tartalmaz. Valban, a gyerek hasznlja a sztrat, krdez engem, mirt akar fejldni, mirt nem oldja meg a sajt szkincsbl? Na j, tnyleg nem akarok ennyire pufogni… :)
Szval igyekszem nem elzrkzni a visszajelzs ell sem, ezrt nem rlk, ha a gyerek nem tudja elmondani, milyen jegyeket kapott (vagy ppen fl egy tri kettes miatt – nem azrt, hogy leszidom, hanem azrt, hogy kiborulok, hogy n rosszul csinlok mindent – errl ppen leszokban vagyok), mert az ellenrz vezets az dolga, nem az iskol, s pedig elg rendszertelen. Ezzel n nem tudok mit csinlni, ebben a krdsben nem tudok segteni neki – muszj inkbb vgigkrdezni minden nap, htha. :) Nem fogok belehalni akkor sem, ha lelki sokk lesz a bizonytvny (brmilyen rtelemben), nekem nem a jegy szmt, ha azok elfogadhatak, n boldog vagyok. Ha annl rosszabbak, akkor ugye elg sok baj van… nem miattam.
Ltjtok, errl rkat tudok beszlni, hogy n mit hogy (nem) csinlnk az iskola helyben, holott tudom, hogy nem tudok n elg sokat ehhez – n csak megprblom a magam s a testvreim tanulst a lehet legjobb mederbe terelni. A valdi tuds medre fel. :)
Egybknt szmomra mg Hildus v nnije az, aki ezt a „pedaggit” megszemlyesti – tudom, hogy nla akrmeddig keresve se akadna jobb, fleg, amita lttam bellrl is a dolgokat. rti a gyerekeket, tudja, hogyan kell „oktatni” ket, szerintem brki, aki oda jrt (n nem jrtam oda) hls lesz neki ksbb is – mint n az elss-msodikos tant nnimnek. :) Szval n abszolt rlk, hogy Hildus odajr, egy kincs az az voda! :) s ezt most minden elfogultsg nlkl mondom.
(Tessk, a blogbejegyzsem mr megfelel bven az nkpz szszmnak – aki idig olvasott, piros pontot kap, s bocsi-bocsi, hogy ilyen hossz lettem!)
s most, hogy mr mindent kirtam, megyek, s olvasok egy kis Krpthy Zoltnt… A nehzkes induls utn j knyvnek tartom, izgulok is, mi lesz. :)
Szia!
De j, hogy rtl, gy rlk neki! :)
Annak is rlk, hogy rted a dolgot, s egyetrtesz vele. Nehznek valban nehz, ezrt is gondolkoztam ilyen hosszan rajta, mert szerintem - minden kls behats ellenre - ez a fontos, szval hajr! :)
A fzet dolog tnyleg kibortott, kicsit tlzottan is, br mr elfogadtam, jvre mr kln mappa lesz ezeknek (csak abban biztos vagyok, hogy azt nem fogja elvenni ra kzben lapozgatni), ezt elkerlenden. Az elv, az, ami tnyleg zavar, hogy mondjk, hogy segtsnk, de nyoma ne legyen. Vajon mirt ne?
Nekem egybknt igazbl, ha jl szmolom, sszesen jelenleg kt olyan tanrom van, akivel nagyon szenvedni kell, ebbl a szempontbl - ebbl szerencsre egyik az nek. Nekem nagyon szksgem van az tlthatsgra, rendszeressgre (jobbkezessg tka), szval a rendszer nlkli tanrokkal nehezen boldogulok. Fleg, ha mell knyv sincs... Trire pldul bartnm anyukja (szintn tri tanr, csak nem az enym) jegyzeteibl tanulok, bartnm v vgn nagyon beteg volt, az utols tmazrt kettesre rtam... azzal tnyleg nagyon nem boldogulok. (Egybknt ngyes lettem, szval nincs ok a pnikra. :) )
Mgegyszer kszi, hogy rtl! :)
Norina